Een vraag die we bij Marketingboss regelmatig mogen ontvangen van klanten: “Waar moet een goed logo aan voldoen?” Op de eerste plaats kunnen we concluderen dat een logo sterk onderhevig is aan persoonlijke smaak. Hoewel sommige mensen het Coca-Cola logo als sterk en tijdloos bestempelen, doen anderen het af als ouderwets en achterhaald. Het mag duidelijk zijn: over smaak valt niet te twisten.
Een goed logo gaat jaren mee
Hoewel persoonlijke smaak een belangrijke factor is bij een logo, zijn er zaken die je kunt gebruiken om een logo te toetsen.
Een goed logo is representatief
Er moet een duidelijk verband zijn tussen de vorm, de inhoud en het gevoel van een logo en het product of bedrijf waar het logo voor staat. Het is daarom van belang dat er goed gekeken wordt naar lettertypes en kleuren. Immers geldt dat een kleine verandering kan leiden tot een geheel ander gevoel.
Een goed logo is niet afhankelijk van kleur
Veel logo’s kennen we vooral door het gebruik van een bepaalde kleur(-combinatie). Denk maar eens aan het logo van Shell of Spotify. Echter wanneer een logo in slechts één kleur uitgevoerd wordt, dan ligt de nadruk op de vorm. Is een logo dan nog steeds krachtig, dan mag je concluderen dat je een goed logo in handen hebt. Test daarom altijd even hoe je logo eruit ziet in zwart/wit.
Een goed logo is herkenbaar
Een eenvoudig ontwerp, zonder teveel details, zal ertoe leiden dat mensen een logo herkennen nadat ze het één keer gezien hebben. “Dat bedrijf met die gele M” of “Dat logo met die panda” zegt voldoende om respectievelijk McDonalds en het Wereld Natuur Fonds te beschrijven. Een goed logo bevat elementen die op eenvoudige wijze benoemd kunnen worden. Logisch, maar helaas wordt dit nogal eens vergeten.
Een goed logo is schaalbaar
Het is van belang dat een logo er in alle formaten goed uitziet. Of het nou te zien is op een reclamebord langs de A2 of op een pen die je aan het einde van het jaar als relatiegeschenk naar klanten stuurt. Dit houdt dus in dat je goed na moet denken over details en de technische uitvoering van het logo. Ook hierbij geldt; test het logo op verschillende formaten voordat het naar de drukker gaat.
Voor een greep uit de logo’s die eerder gemaakt hebben, kun je kijken in de portfolio.